Bazylika katedralna św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu jest jednym z najbardziej reprezentatywnych przykładów architektury gotyckiej w Polsce. Wewnątrz kościoła zachowało się wiele cennych dzieł sztuki średniowiecznej i nowożytnej.
Od 1935 roku ma tytuł bazyliki mniejszej, od 1992 roku jest katedrą diecezji toruńskiej.
wyznanie: katolickie
kościół: rzymskokatolicki
wezwanie: św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty
tytuł: bazylika mniejsza od 24 października 1929 r.
budowa: XIV-XV wiek
styl: późnogotycki
Gdzie się znajduje?
Toruń jest jednym z najstarszych miast Polski (prawa miejskie uzyskał w 1232 roku). W czasach Rzeczypospolitej Obojga Narodów Toruń był jednym z najbogatszych i zarazem jednym z czterech największych miast Królestwa Polskiego, miastem królewskim i hanzeatyckim, które uzyskało w 1365 roku prawo składu. Miastem posiadającym autonomiczne uprawnienia polityczne, w tym m.in. prawo do czynnego uczestnictwa w akcie wyboru króla.
Dojazd/dojście
Do Torunia łatwo dotrzeć. Miasto od zawsze położone jest na skrzyżowaniu ważnych, wielkich szlaków komunikacyjnych, które decydowały o jego pomyślnym rozwoju. Toruń jest jednym z ważniejszych w krajów węzłów drogowych. Poza dojazdem indywidualnie, można też znaleźć połączenia autobusowe.
Do Torunia docierają bezpośrednio pociągi ze wszystkich większych miast Polski. W Toruniu są trzy dworce kolejowe, jednak najważniejszy jest Toruń Główny. Jest on jednak oddalony od Starego Miasta o jakieś 2 km, chcąc się tam dostać, najlepiej wsiąść w autobus linii 22 lub 27.
Historia
Kościół pod podwójnym wezwaniem św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty to główna świątynią Torunia. Historia świątyni jest burzliwa i obfituje w liczne wydarzenia. Budowa trwała bardzo długo, a jej efektem był kościół tak wspaniały, że od razu Torunianie uznali go za najpiękniejszą świątynię swego miasta. Bazyliki nie omijały także przykre historie. Nawiedzają ją pożary, dotykają bunty religijne oraz długoletnie spory protestantów i katolików o przejęcie świątyni. Kościół śś . Janów odgrywał istotną rolę w życiu Torunian. To właśnie tu odbywały się wszystkie uroczystości miejskie, tu odprawiano uroczyste nabożeństwa z udziałem odwiedzających chętnie Toruń królów polskich, a do 1518 roku miały w tej świątyni miejsce wybory do władz miejskich.
Pierwszy kościół parafialny był budowlą drewnianą, zbudowaną w 1251 roku na pierwotnym centralnym placu miasta. Już pomiędzy 1263 a 1269 rokiem spłonął w pożarze Torunia. Budowa nowego, już teraz po strasznej lekcji ceglanego kościoła, przypada na lata 1270–1330. Około pierwszej połowy XIV wieku dobudowano boczne kaplice od północnej strony a rząd kaplic południowych powstaje na przełomie wieków XIV i XV. Po jednej kaplicy przypada na każde przęsło nawy. Wkrótce, przed 1388 rokiem, zostaje podwyższona nawa główna, co oznacza, że hala przekształca się tym samym w budowlę typu bazyliki.
Od początku świątynia i okalający ją plac były centrum życia politycznego i gospodarczego miasta. 52-metrowa wieża została zbudowana w latach 1407–1433 przez Jana Gotlanda. Na wieży wisi dzwon, drugi co do wielkości w Polsce – Tuba Dei (Trąba Boża), odlany w 1500 r. przez Marcina Schmidta w Toruniu. Dzwon waży 7238 kg, a jego dolna średnica wynosi 218 cm.
Co możemy zobaczyć
Późnogotycki kościół św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu zbudowany z cegły, złożony jest z trójnawowego, czteroprzęsłowego korpusu z niskim trójprzęsłowym prezbiterium. Przy prezbiterium od północy znajdują się przybudówki zakrystyjne. Do korpusu od zachodu dostawiona jest kwadratowa, trójkondygnacjowa wieża nakryta dachem czterospadowym. Do naw bocznych przylegają rzędy kaplic rozmieszczonych między przyporami. Elewacje kościoła opięte są uskokowymi przyporami, między którymi rozmieszczone są okna ostrołukowe trójdzielne. Okno wschodnie prezbiterium jest czterodzielne z maswerkiem. Korpus i prezbiterium nakryte są dachami dwuspadowymi, nad kaplicami bocznymi nawy jednospadowe. Portale do krucht są prostokątne, nakryte półkolistymi arkadami i zwieńczone wimpergami w ośli grzbiet. Wewnątrz nawy korpusu nakryte są sklepieniami gwiaździstymi. W nawach bocznych sklepienia pięcioodporowe. W prezbiterium pierwsze i trzecie przęsło nakryte sklepieniami krzyżowo-żebrowymi, zaś przęsło środkowe sklepieniem gwiaździstym. Sklepienia w korpusie wsparte są na trzech filarach o rzucie wydłużonego ośmioboku.
Wejście do kościoła prowadzi przez kruchtę północną. Przechodząc przez bramę w murze cmentarnym, mijamy studzienkę z końca XVI w. Kruchta jest XV-wieczna, zwieńczona ceramiczną attyką uważaną za najstarszą tego typu w Polsce, z pierwotnymi dębowymi odrzwiami. Wnętrze jest halowe o sklepieniu gwiaździstym, całe pobielone, z pozostawieniem licznych fragmentów gotyckiej i późniejszej polichromii.
Prezbiterium jest najstarszą częścią kościoła, jego budowę rozpoczęto ok. 1260 r., a w końcu XIII w. rozpoczęto budowę głównego korpusu o założeniu halowym, trójnawowym i trójprzęsłowym. W prezbiterium na ścianach bocznych widoczne są malowane na cegle krzyże konsekracyjne, a na sklepieniach medaliony z końca XIII w. Nad całością dominuje ołtarz główny św. Wolfganga z początku XVI w. roboty toruńskiej. W polu głównym ołtarza ustawione są rzeźby śś. Wolfganga, Bartłomieja i Jakuba. W bocznych skrzydłach śś. Grzegorza, Hieronima, Ambrożego i Augustyna. Nad ołtarzem umieszczony jest krucyfiks gotycki z pierwszej ćwierci XIV w. Za ołtarzem znajduje się okno o pięknym maswerku, z witrażem wykonanym przez Edwarda Kwiatkowskiego w latach powojennych, z pozostawionymi w maswerku fragmentami witraży gotyckich. Po bokach okna dwie olbrzymie postacie patronów kościoła: św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty z połowy XIV w. Poniżej umieszczono szafki ścienne z pięknymi kutymi kratami. Sakramentarium pochodzi z 1384 r., a szafa na księgi liturgiczne z 1385 r. Z końca XIV w. pochodzi wielkie malowidło na ścianie północnej, nad wejściem do zakrystii. Przedstawia ono Ukrzyżowanie połączone z Drzewem Jessego i Sądem Ostatecznym. W prawej części personifikacje 7 grzechów głównych, u dołu sceny zrzucania potępionych do piekła. Kaplica pierwsza z lewej należała do bractwa szyperskiego. Ołtarz z obrazem św. Barbary pochodzi z ok. 1700 r. Na konsoli widoczny jest Chrystus Boleściwy z XV w., a naprzeciw ołtarza obraz z początku XVIII w. z Kazaniem Chrystusa na łodzi szyperskiej i świecznik w kształcie kotwicy. Kaplica druga należała do bractwa tragarzy zbożowych. Zawiera rokokowy ołtarz św. Józefa z II połowy XVIII w. i boazerie z tego samego czasu. Przy filarze międzynawowym mieści się ołtarz z I połowy XVII w. z obrazem Zdjęcie z Krzyża, wzorowanym na obrazie Rubensa. W kaplicy trzeciej znajduje się barokowy ołtarz św. Ignacego Loyoli z początku XVIII w., a na filarze obok późnobarokowy ołtarz św. Krzyża z 1739 r., z krucyfiksem z połowy XIV w. Kaplica Najświętszego Sakramentu, pierwsza od strony wschodniej, zawiera rokokowy ołtarz z 1753 r. fundacji mistrza krawieckiego Andrzeja Stachurskiego. Na tabernakulum Chrystus Boleściwy z XV w., w ołtarzu obraz Ostatniej Wieczerzy z lat 20. XVIII w. Obok, na ścianie wschodniej, widoczne są organy barokowe z 1688 r. Za organami widoczna jest pierwotna wysokość kościoła z początku XIV wieku. Poniżej malowidła umieszczona jest konsola z popiersiem Mojżesza z początku XV w., na której stoi kopia Pięknej Madonny. Oryginał wywieźli Niemcy w czasie wojny i ślad po nim zaginął. Na ścianie po prawej stronie znajduje się płyta nagrobna z brązu burmistrza toruńskiego Jana z Soest i jego małżonki, wykonana ok. 1371 r. w warsztacie brugijskim. Obok przy filarze znajduje się ołtarz barokowy z obrazem Niepokalanej z ok. 1700 r.
Nawa główna zawiera organy i chór muzyczny z XIX w., pośrodku nawy wiszą dwa duże późnogotyckie świeczniki z figurą Matki Boskiej, wykonane z brązu przez toruńskiego ludwisarza Andrzeja Kugelhana w 1580 r. W nawie znajduje się rokokowa ambona z XVIII w., przeniesiona z nieistniejącego kościoła dominikanów.
W nawie południowej, na ścianie wschodniej, znajduje się barokowy ołtarz św. Franciszka Ksawerego z ok. 1680 r., z rzeźbami i ornamentyką nawiązującą do działalności misyjnej w krajach egzotycznych. Obok mieści się kaplica św. Jana Nepomucena z późnogotycką rzeźbą Chrystusa Zmartwychwstałego z końca XV w. Na ścianie między kaplicami, na owalnej tarczy z sześcioma herbami, widoczny jest portret trumienny Pawła Działyńskiego, zmarłego w 1649 r., starosty nieszawskiego i inowrocławskiego, wojewody trockiego. Naprzeciw, przy filarze międzynawowym, późnobarokowy ołtarz z 1739 r. z gotycką rzeźbą z I połowy XV w., przedstawiającą Marię Magdalenę unoszoną przez aniołów. W następnej kaplicy ołtarz z 1719 r. z obrazem Matki Boskiej powierzającej Dzieciątko św. Stanisławowi Kostce, pędzla Bartłomieja Strobla z 1634 r. W trzeciej kaplicy rokokowy ołtarz z barokowym obrazem Nauczanie Matki Boskiej. Przy sąsiednim filarze międzynawowym jest ołtarz barokowy z rzeźbą św. Anny Samotrzeciej z XVI w. Na filarze przed czwartą kaplicą późnorenesansowe epitafium Anny Pirnesius zmarłej w 1576 r. W tej samej ramie obraz przedstawiający św. Hieronima, wzorowany na lizbońskim obrazie Albrechta Dürera, dzieło być może niderlandzkiego malarza działającego w Toruniu, Hansa Michała z Amsterdamu.
Ostatnia kaplica zwana jest Kopernikowską. W stojącej tu chrzcielnicy gotyckiej – odlanej z brązu w II połowie XIII w., z późnobarokową pokrywą – chrzczony był Mikołaj Kopernik. Po prawej stronie u góry epitafium Mikołaja Kopernika, ufundowane w r. 1589 przez toruńskiego lekarza i humanistę Melchiora Pirnesiusa. W półkolistym zwieńczeniu portret króla Jana Olbrachta z herbami Prus i Korony. Poniżej stoi pomnik Mikołaja Kopernika wykonany w 1766 r. przez krakowskiego rzeźbiarza W. Rojowskiego na zlecenie księcia Józefa A. Jabłonowskiego. Tablica obok epitafium Kopernika poświęcona jest dwóm biskupom warmińskim urodzonym w Toruniu: Janowi III zwanemu Abezier, zmarłemu w 1424 r., i Łukaszowi Watzenrode zmarłemu w 1489 r., wujowi Mikołaja Kopernika – ufundowana została w r. 1724 przez Jakuba K. Rubinkowskiego. Ołtarz manierystyczny z ok. 1620 r. zawiera późnogotycką rzeźbę z początku XV w., przedstawiającą Zaśnięcie NMP. Pod ścianami gotyckie stalle z XVI w. kupców toruńskich, którzy byli opiekunami tej kaplicy. Kaplica została odrestaurowana i uporządkowana z okazji 500 rocznicy urodzin Kopernika w r. 1973, wtedy także wykonano witraże wg projektu W. Kozioła oraz odkryto gotyckie okratowane okno w stronę kruchty. Po prawej stronie kaplicy, na ścianie, renesansowe epitafium burmistrza wschowskiego Krzysztofa Floriana zmarłego w 1587 r., ze sceną Wniebowzięcia Eliasza. Wychodzimy przez XV-wieczną kruchtę południową z zachowanymi pierwotnymi drzwiami. Na górnej części wieży tarcza zegarowa z XV w., skierowana w stronę Wisły i dawnego portu.