Kościół św. Jakuba w Częstochowie przeszedł burzliwe dzieje. Od drewnianej kaplicy stojącej przy polnej drodze wiodącej z Częstochowy na Jasną Górę, która została wyburzona, a powstała tutaj murowana, barokowa świątynia. W 1870 roku władze carskie zburzyły ówczesny kościół i wystawiły cerkiew – symbol władzy carskiej. Po odzyskaniu niepodległości ponownie budowla stała się świątynią katolicką, pod wezwaniem św. Jakuba. Miała być ponownie zburzona, ogłoszona była nawet zbiórka na ten cel, jednak się uchowała. Po przeróbkach, pięknie się prezentuje przy głównej alei miasta, nawiązując do stylu neobizantyjskiego.
wyznanie: katolickie
kościół: rzymskokatolicki
wezwanie: św. Jakuba Apostoła (Większego)
budowa: 1870-1872
architekt: Aleksander Lie
styl: neobizantyjski
Gdzie się znajduje?
Częstochowa to miasto na prawach powiatu położone w północnej części województwa śląskiego, znana jest przede wszystkim z klasztoru paulinów na Jasnej Górze, który jest głównym polskim ośrodkiem kultu maryjnego i pielgrzymowania.
Dojazd/dojście
Częstochowa jest na tyle znanym miastem, że dojazd tutaj nie stanowi problemu – zarówno samochodem, autobusem jak i koleją.
Aby dojść do kościoła św. Jakuba od dworca kolejowego (i autobusowego) podobnie, jak na Jasną Górę, mieści się w połowie Alei Najświętszej Maryi Panny, przy Placu Władysława Biegańskiego. Dawniej ten plac był rynkiem, a na przeciwko kościoła stoi dawny ratusz. Trasa wynosi niecały kilometr, czyli około 15 minut pieszo.
Historia
Około 1582 roku Jakub Zalejski wybudował w tym miejscu drewnianą kapliczkę św. Jakuba, która była postawiona na pustej przestrzeni między Częstochową a Jasną Górą. Obok mieścił się przytułek dla chorych pielgrzymów. Dzięki staraniom prowincjała zakonu paulinów Andrzeja Gołdunowskiego w 1642 roku zbudowano obszerny dom dla chorych pielgrzymów oraz murowany kościół św. Jakuba. W 1683 roku odwiedził ją król Jan III Sobieski jadąc pod Wiedeń. Było to 24 lipca, w dniu kiedy to jego syn Jakub obchodził imieniny i całą rodziną odwiedzili kościół jego patrona.
W 1786 r. przy tym kościele osiedliły się Siostry Mariawitki, które zajmowały się wychowaniem młodzieży żeńskiej oraz opieką nad chorymi, a zamieszkiwały w domu usytuowanym obok kościoła. Siostry podjęły starania i doprowadziły do wybudowania nowego kościoła Niepokalane Serce NMP, przy kościele został wybudowany nowy klasztor dla sióstr, do którego się przeprowadziły (obecnie w budynkach poklasztornych mieści się liceum im. H. Sienkiewicza). W dalszym ciągu siostry opiekowały się kościołem św. Jakuba.
Upadek Powstania Styczniowego w 1863 roku, przyniósł ze strony zaborcy różnorodne represje. Zakon Sióstr Mariawitek, oskarżony o udział powstaniu, został rozwiązany i przeniesiony do Piotrkowa, a opuszczona świątynia zaczęła popadać w ruinę. W 1869 roku władze carskie przejęły ten teren i na miejscu kościoła św. Jakuba wybudowały w stylu bizantyjskim cerkiew św. Cyryla i Metodego projektu Aleksandra Lie, wzorowaną na warszawskiej cerkwi św. Marii Magdaleny.
Po wejściu do miasta Niemców w 1914 roku cerkiew stała się katolickim kościołem garnizonowym, a po zakończeniu I wojny światowej Polacy w ramach akcji rewindykacji cerkwi prawosławnych zatrzymali ją w rękach katolików – początkowo jako kościół garnizonowy, potem jako kościół filialny parafii św. Zygmunta. Świątynia ta pełniła również funkcję kościoła wojskowego pod wezwaniem św. Stanisława Kostki.
W 1930 r. kosztem 20 tys. złotych zebranych z ofiar katolików śródmieścia przeprowadzono remont całego wnętrza i ozdobiono je nową malaturą, oraz wybudowano chór żelbetonowy. Dzięki temu wnętrze kościoła straciło wygląd cerkiewny i kościół stał się miłym, chętnie i licznie odwiedzanym przez katolików śródmieścia. W 1937 r. biskup częstochowski utworzył w kościele parafię św. Jakuba, a jej proboszcz Wojciech Mondry przystąpił do realizacji przygotowywanych od dawna planów wyburzenia świątyni i wzniesienia nowej, w stylu modernizmu. W tym samym roku powstał Komitet Przebudowy Kościoła. Nad komitetem patronat objął premier gen. Felicjan Sławoj-Składkowski, a prezydent miasta Jan Szczodrowski wystosował do mieszkańców apel o składanie środków na przebudowę. Opracowanie projektu powierzono krakowskiemu architektowi Zygmuntowi Gawlikowi, rozpoczęto także gromadzenie materiałów budowlanych.
Inwestycji nie zrealizowano z powodu wybuchu II wojny światowej. W trakcie okupacji władze niemieckie wykorzystały zebrane materiały na budowę bunkrów, a kościół przekazały 3 lutego 1943 roku ludności prawosławnej oraz pomocniczym wojskom rosyjskim i ukraińskim. 9 sierpnia 1946 r. cerkiew ponownie stała się katolickim kościołem garnizonowym, a 2 marca 1947 r. została przekazana parafii św. Jakuba.
W 1948 r. proboszcz Mondry usunął bizantyńskie kopuły – środkowe, cebulaste zamienił na półkoliste, a boczne zastąpił stożkowatymi daszkami. W 1957 roku odżyły starania o budowę nowego kościoła. Ogłoszono konkurs, a autorami zwycięskiego projektu byli architekci Jacek Burzyński i Wiktor Jaśkiewicz. Jednak popaździernikowa odwilż okazała się krótkotrwała i dalsze starania o zezwolenie na budowę nowego kościoła okazały się daremne. W latach 1969–1974 ks. proboszcz kanonik Tadeusz Ojrzyński dokonał gruntownej przebudowy wnętrza budowli na styl świątyni wczesnochrześcijańskiej według proj. Stanisława Pospieszalskiego i przyozdobiono je dekoracją sgraffitową wykonaną przez Marię Antoninę Kozłowską i Zofię Szczerba. Ściany boczne obito drewnianą boazerią, a okna wyposażono w nowe witraże. Dziś budowla ta zachowała cechy architektury neobizantyjskiej.
Co możemy zobaczyć
Kościół św. Jakuba jest zbudowany na planie krzyża greckiego w stylu neobizantyjskim. Jest przerobiony z cerkwi św. Cyryla i Metodego wzniesionej w latach 1870-1872. Po drugiej wojnie kościół został nieco przestylizowany (zwłaszcza wewnątrz) w duchu świątyni wczesnochrześcijańskiej, z zachowaniem oryginalnych cech architektury cerkiewnej. Kościół zdobią stacje drogi krzyżowej malowane starymi technikami – al fresco i sgraffito, utrzymane w konwencji malarstwa bizantyjskiego. Wyposażenie jest neoromańskie z XIX w.